Thursday 14 August 2014

Bihun Goreng + Honey Grilled Chicken!

Perut lapar, haruslah entry pasal makanan kan. Haha. Sebenarnya aku baru nak isi nasi dalam pinggan tadi, lepas tu tiba-tiba nampak ayah berborak dengan orang yang aku tak tahu siapa di luar pagar, amik galah tolong jolokkan, usah lah berborak di luar pagar, ada rumah, jemputlah masuk. Eh? Lol. Aku pun cancel lah niat nak makan dan memblahkan diri naik ke atas. Ish ish ish, macam ni lah budak ini jaman. Orang datang berkunjung hang menyorok dalam bilik pasaipaa. Aku malas lah nak tukar baju. Dah pakai baju tidur dah pun sebenarnya ni. Haha !
Tak kisah lah.

Ini cerita semalam.
Semalam perut wa menendang mintak diisi sejak pagi. Biasanya memang hidup skip breakfast je lah memanjang dulu-dulu sebab malas wei nak masak, baik berlapar. Petang nanti bila kedua orang tua pulang daripada kerja, makan jugak kan? Itu lah logik otak aku. Tapi bila usia dah menginjak tua ni, bhahah rajin sikit lah yer nak ke dapur. Atas sebab insaf dan rasa tanggungjawab yang sampai bila kau tak reti nak masak dan mengharapkan mak bapak bawak makanan? //nangis.

So, godek punya godek dalam peti ada ayam. Dalam almari ada bihun. Ada gak madu yang tak bukak lagi botol dia, sebab cita-cita nak guna masa bulan puasa haritu. Haha. Tapi tak jadi pulak nak masak. Sesiapa yang rasa diri dia terlambat untuk belajar memasak tu, keciwa jangan ya adek, hakak, abang, tak ada apa yang lambat dalam dunia ni. Haha.

Er. Nak ke resepi bihun goreng? Haha. Pun boleh lah.

Bihun goreng simple, lagi mengenyangkan ! * Nada Doraema~moonn*

1. Duaulas bawang merah.*
2. Satu ulas bawang putih*
3. 4 biji cili padi ( aku gila pedas yow, boleh kurangkan ) *
4. 1 tangkai cili merah *
5. Sebiji tomato ( yang aku punya kecik je )
6. Sedikit sayur sawi
7. Bihun ( aku sorang je makan so sikit je lah aku guna ) - Bihun rendam dulu tau. Aku rendam dalam air panas.

Betul ke penjodoh bilangan aku ni?

Cara-cara

Hahaha. Ewah. Tak boleh blah gila seh.

1. Blend semua yang bertanda *
2. Panaskan minyak. Masuk * yang dah diblend. Tumis sampai naik minyak. Rasa dah kering tu boleh kira naik minyak lah. Haha.
3. Masukkan bihun.
4. Kacau-kacau, masuk air sikit.
5. Masuk kan sayur-mayur. lol
6. Kalau rasa letak kicap tu, letak lah. Aku letak sebab aku hantu kicap.
7. Rasa dah kering tu, angkat. Tabur dengan daun sup dan bawang goreng.

Siap ! Haha. Senang weh. Sedap pulak tu. Haha.

Okay. Ayam pulak ! Haha.

Honey Grilled Chicken

1. Tiga ulas bawang merah.
2. Dua ulas bawang putih.
3. Tiga sudu besar madu ( aku guna madu yang dalam botol. Beli kat kedai. Tak ingat seh brand apa )
4. Dua sudu sos tiram.
5. Dua sudu kicap manis
6. Daun kari ( aku racik - logik dia aku pun tak tahu. Haha )
7. Halia dan serai ( aku takde, so aku tak guna)

Blend the bawangs. Gaul dengan segala jenis cecair yang ada tu. Campur je semua. Perap lah sekejap dalam dua tiga jam. Untuk rasa yang ohsem. Tapi memandangkan aku masak pun tak lah plan pun, aku perap kejap. Lepas siap masak bihun, aku grilled ayam pulak.


Tak ada orang tergoda ke ? Hahaha. Ayam tu sedaaaaap. Tsk. //nangis dekat dinding, bertukar penjuru.

Approximate time untuk masak pun less than 1 hour ! Haha. Siapa cakap masuk dapur ni susah? LOL. Kena rajin sikit lah. Tapi sebenarnya aku lagi suka masak guna bahan yang simple-simple, rasa memang ah tak kaw kan tapi yang simple tu yang sedap tu. Aummmm.

Dah. Aku lapar ! Balik dah ke tidak orang tu gamaknya.

--

Tak balik lagi. Maaaak ! Kebuluaaqq !!
Maaf lah harini tak rajin memasak. Tu aku kebulur ni. Pukul lima petang dah oi ! Tsk.

No comments:

Post a Comment

Nak pinjam lipstick !