Saturday 19 July 2014

Roti lapis daging. Popsicle

Entry dah move on. Hahaha senak betul kepala otak fikir pasal entry panjang berjela aku tadi yang hilang macam tu je. Krooh krooh.
Ah anyway, jyeah. Project harini berjaya. Tak masak lauk pun rasa penat. Adeh. Dari tadi dah senarnya berjalan pergi Kamdar cari kain nak buat tudung, pergi cari manik, cari kuih, cari barang dapur. Tapi perut dengan tekak gigih sangat gayanya nak makan benda yang dah bersarang dalam kepala.




Ini roti daging berlapis saya. Nak resepi ke? Lol apa kes macam Ketuk-ketuk tengkorak kau Ramadhan je.

Okay la. Okay la. Aku bukan spesis yang masak ikut resepi sangat. Nak-nak lagi yang macam ni. Tak rare lah ikut acuan. Haha. Padahal aku tak reti istilah dia sebenarnya. Labu lah tembikai la apa lah.

Untuk inti ;

1. Daging kisar - dalam 200g tu aje aku guna. Yang Ramlee tu. Dia 2 keping. 400g so aku guna sekeping aje.
2. Bawang besar - 1 biji. Haha biji pun boleh
3. Bawang putih - Seulas
4. Black paper - Nak bagi rasa.
5. Garam dan gula - Aku guna garam je. Tak minat ah manis-manis ni haha.
6. 2 biji tomato.

Untuk base(?) Aha ye ye jeh base. Ah biar lantak.

1. Roti gardenia - Aku guna 9 keping saje. Since bekas kecik macam bekas lasagna, dia tinggi. Muat-muat bekas tu untuk 2 keping roti each row.
2. 3 biji telur - Ikut lah gred AA ke BB ke 2B ke.
3. Fresh milk - beli yang kecik sudah. Hoho kalau nak minum sekali tu beli la yang besar.
4. Cheese slice - dalam 6 keping. Aku guna Cheesdale.
5. Cheddar - Tapi aku guna pizza topping. Ngehngeh.

Okay. Cara memasak. Oh wait. Sejak bila blog jadi tempat ilmiah ni haha. Kbai.

1. Tumis bawang putih dan bawang merah.
2. Masuk daging kisar. Gaul-gaul lagi.
3. Masuk black paper, garam, gula.
4. Masak lagi. Puan Ibu kata daging kena masak betul-betul. Okay. So tunggu laa lagi. Sampai dia kering hokay. Dalam 10 minit cenggitu jugak. Yang penting defrost kan dulu. Tutup api.
5. Okay. Biarkan je lah dia rest sebelum dia kena lenyek. Ketepikan.

Nak buat base dia pulak.

1. Pecahkan telur. Letak susu dalam telur. Aku ikut suka je. Pemasak amatur lah katakan. Gaul-gaul dan gaul.
2. Rendam roti dalam telur.
3. Greasekan loyang pembakar dengan butter etc. Oh wait. Panaskan oven dulu beforehand.
4. Letak roti yang dah dicelup tadi.
5. Letak daging yang dah digoreng tadi.
6. Letak cheese slices, letak tomato.
7. Ulang 2-6 ikut lapisan. Macam aku tiga lapis, so 2 lapis inti la kan. Eheh. Dah macam terawih pulak dah.
8. Tabur pizza topping/cheddar.
9. Bakar. Aku guna 210celcius, api atas bawah dalam 20-25 minit cenggitu.
Dah siapp :)

Aku ingat rasa dia hambar. Haha tapi ayah tak suka cheese bagai ni kata sedap. Dia suruh aku meniaga lagi. Lol dahek. Nak bakar satu pun punya lama. Dah tu suruh buat untuk kengkawan masa mini open house. Eceh. Mane ada.
Ibu pun kata sedap. Boleh diimprove letak Prego punya sos mungkin. Acah-acah Lasagna. Tadi cari kulit dia tapi tak jumpa.

Okay. Resepi kedua. Popsicle! Wehuu



Bekas popsicle ni aku beli bebetul sebelum masuk USM. Masa cari barang nak pergi sana. Punya la lama memendam rasa nak buat, apakan daya balik kejap-kejap ni memang tak hingin la menghadap dapur. Katil lagi best. Hahaha.

Biasa orang guna Sprite tapi aku duk boikot benda tu. Haha. Aku guna je la Sunquick tropical punya rasa. Buat air oren cenggitu. Tapi memang very light one.
Boleh je nak guna air gula. Heee.
Aku guna Kiwi dengan Longan. Ingat nak cari Berries dengan peach or apricot, jumpa je tapi packaging besar sangat. Semata-mata nak buat benda ni memang tak berbaloi lah. Belakang umah den ada Berry. Jenis apa tah. Okay. Masa aku taip entry ni baru aku teringat!! Uhh. Rugi nyaa T_T
Letak air. Potong aje kecik-kecik bebuah tu then masuk dalam bekas popsicle itu. Bekukan dalam peti sejuk mengikut suhu peti anda. Haha.
Tapi tak leh makan lagi. Lambat nau beku. Batang dia pun tercabut lagi bila tarik. Lol.


Anyway. Aku tak leh tahan ah nak gelak tengok sarcasm Hamas ni. Hahahaaha. Mengongnyaaa.




Hahaha. Sarcasm at its finest. Semoga Allah menangkan mereka dan kita. Dengar cerita banyak gak zionis yang mati harini. Operasi harini berjaya. Allahuakbar.
Ada like page Aman Palestin tu memang aku lah pengkomen tegar. Haahaha. Biar ah.

Dan ini.



Hahahahahahaha. Mengong nyaaa Poslaju. Lol. Sampai sekarang aku takleh tahan gelak dengan troll dia. Haha. Gila betul.

- LOL. Bapak random entry! Ini bebetul benda dalam kepala otak aku ni. Aku dan kecelaruan pemikiran berpisah tiada. Haha. Dah la. Penat dah taip. Kalau ada typo biarkan saja sama dia. Kihkihkih. Babai dekat diri sendiri.

No comments:

Post a Comment

Nak pinjam lipstick !